Kefirkake med sjokolade og kanel

Det er aldri feil med en saftig sjokoladekake i langpanne! 😃

Denne kaken blir supersaftig og nærmest litt seig fordi den inneholder masse kefir, smør og sukker. Smaken blir rund og lun av både kakaopulver og kanel. Sjokoladeglasuren lages med kakao, kokesjokolade og kaffe og smøres på kaken mens den fortsatt er lunken. NAM! 😋

 

 

Oppskriften er til stor langpanne. 

 

Ingredienser: 

♥ 1 liter kefir
♥ 6 dl sukker
♥ 10 dl hvetemel
♥ 3 ts kanel
♥ 3 ts natron
♥ 2 ss kakao
♥ 150 g smør

Sjokoladeglasur:
♥ 5 ss kaffe
♥ 100 g kokesjokolade
♥ 500 g melis
♥ 200 g mykt smør
♥ 2 ss kakao
♥ 2 ts vaniljesukker

Pynt:
♥ kakestrøssel

 

Fremgangsmåte: 

Ha kefir i en stor rørebolle. Tilsett sukkeret og rør sammen.

 

 

Bland hvetemel med kanel, natron og kakaopulver. 

 

 

Smelt smøret. 

Ha både det tørre og det smeltede smøret i kefirblandingen. 

 

 

Bruk en ballongvisp til å røre deigen raskt sammen (ikke rør mer enn nødvendig for å få deigen godt blandet, se tips). 

 

 

Ha deigen i en stor, bakepapirkledd langpanne (ca. 30 x 40 cm). 

 

 

Stek kaken midt i ovnen ved 200°C i ca. 25 minutter. 

La kaken avkjøles litt i formen før den hvelves ut. 

 

Sjokoladeglasur:

Mens kaken steker, kan du forberede glasuren. 

Varm opp kaffe i en liten kjele. Ta kjelen av platen og tilsett oppdelt kokesjokolade. La sjokoladen smelte i den varme kaffen og rør den jevn. 

Ha melis, romtemperert smør, kakaopulver og vaniljesukker i en bolle. Tilsett den smeltede sjokoladen. 

 

 

Visp det hele sammen til en glatt og kremete sjokoladeglasur. 

Bre sjokoladeglasuren over kaken mens den fortsatt er lunken. 

 

 

 

Dryss over kakestrøssel som pynt. 

 

 

Skjær kaken i passe store firkanter. 

 

 

Kefirkake med sjokolade og kanel ser jo helt ordinær ut, men er supermyk og deilig på smak!

 

 

😋

 

 

Tips: 

♥ Det er det samme om du bruker kefir eller kulturmelk.

♥ Rør minst mulig i deigen etter at det tørre er tilsatt. Jeg bruker en ballongvisp og rører kun for hånd. Det gjør at kaken blir myk og luftig i stedet for tung og kompakt. 

♥ Kaken er super å fryse. 

 

 

Kefirkake med sjokolade og kanel holder seg saftig lenge, hvilket gjør den perfekt til å ha med på skoleavslutninger, dugnader osv.

 

 

God fornøyelse! 

 

 

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ 

Kefirkake med sjokolade og kanel
Ingredienser

♥ 1 liter kefir
♥ 6 dl sukker
♥ 10 dl hvetemel
♥ 3 ts kanel
♥ 3 ts natron
♥ 2 ss kakao
♥ 150 g smør

Sjokoladeglasur:
♥ 5 ss kaffe
♥ 100 g kokesjokolade
♥ 500 g melis
♥ 200 g mykt smør
♥ 2 ss kakao
♥ 2 ts vaniljesukker

Pynt:
♥ kakestrøssel

Fremgangsmåte

Ha kefir i en stor rørebolle. Tilsett sukkeret og rør sammen.

Bland hvetemel med kanel, natron og kakaopulver. 

Smelt smøret. 

Ha både det tørre og det smeltede smøret i kefirblandingen. Bruk en ballongvisp til å røre deigen raskt sammen (ikke rør mer enn nødvendig for å få deigen godt blandet, se tips). 

Ha deigen i en stor, bakepapirkledd langpanne (ca. 30 x 40 cm). 

Stek kaken midt i ovnen ved 200°C i ca. 25 minutter. La kaken avkjøles litt i formen før den hvelves ut. 

Sjokoladeglasur:
Mens kaken steker, kan du forberede glasuren. 

Varm opp kaffe i en liten kjele. Ta kjelen av platen og tilsett oppdelt kokesjokolade. La sjokoladen smelte i den varme kaffen og rør den jevn. 

Ha melis, romtemperert smør, kakaopulver og vaniljesukker i en bolle. Tilsett den smeltede sjokoladen. 

Visp det hele sammen til en glatt og kremete sjokoladeglasur. 

Bre sjokoladeglasuren over kaken mens den fortsatt er lunken. Dryss over kakestrøssel som pynt. 

Skjær kaken i passe store firkanter. 

Tips

♥ Det er det samme om du bruker kefir eller kulturmelk.

♥ Rør minst mulig i deigen etter at det tørre er tilsatt. Jeg bruker en ballongvisp og rører kun for hånd. Det gjør at kaken blir myk og luftig i stedet for tung og kompakt. 

♥ Kaken er super å fryse.

6 kommentarer

Hei Kristine!
Denne kaken både ser og høres ut som om den er skikkelig god. Men hvordan klarer du å velve ut en langpannekake og så tilbake uten at den går i stykker? Det har jeg lurt på mange ganger når jeg leser oppskriftene dine 😊 Håper på tips.

Hei Kristin, for å hvelve en kake ut av en langpanne legger jeg en stekeplate over langpannen. Så snur jeg langpannen opp ned slik at kaken havner opp ned oppå stekeplaten. Da kan du løfte opp langpannen og dra bakepapiret av kaken.
Hvis du deretter vil snu kaken på nytt slik at oversiden av kaken vender opp, legger du en ny stekeplate over kaken og snur rundt slik at kaken havner oppå stekeplate nr 2.

Hei! :)
Denne skal jeg bake!
Har vært på jakt etter en saftig kake da mine blir tørre med H-melk og Melange margarin.
Jeg lurer på om du bruker 70% kokesjokolade eller Dronningsjokolade?
Lurer også på om du bruker bakekakao eller drikkekakao/original kakao?
Mvh Ann-Kristin

Skriv ny kommentar

Innholdet i dette feltet blir holdt privat og vil ikke bli vist offentlig.

Ren tekst

  • Ingen HTML-tagger tillatt.
  • Adresser til nettsider og epostadresser blir automatisk gjort om til lenker.
  • Automatisk linjeskift